Solan Percubaan Pendidikan seni Visual SPM 2007

on Khamis, 30 Ogos 2007

KERTAS 2: SENI HALUS

1. Setelah melalui cabaran dan dugaan yang hebat serta berbekalkan peralatan-peralatan mendaki gunung akhirnya pendaki-pendaki Gunung Everest dari Malaysia berjaya dalam ekspedisi ke puncak gunung tersebut. Tunjukkan ekspresi kegembiraan kejayaan mereka itu. Lukiskan suasana ini dengan penekanan kepada ruang, jalinan serta ekspresi pada wajah pendaki-pendaki ini.

2.Berikutan hujan lebat yang kerap turun, kejadian banjir lumpur seringkali terjadi. Tunjukkan satu keadaan yang sangat mencemaskan sewaktu banjir lumpur ini melanda sebuah penempatan penduduk. Lukiskan pemandangan ini dengan penekanan kepada bentuk dan jalinan.

3. Anda bersama rakan telah berjaya menjejakkan kaki di sebuah planet yang menakjubkan. Keadaan langit di planet itu berwarna ungu kemerahan manakala permukaannya dipenuhi dengan bukit-bukit kristal yang berwarna warni. Terdapat juga pelbagai tumbuhan seperti pokok palma yang pelik di situ. Lukiskan suasana yang menghayat hati dengan memberi penekanan kepada jalinan dan ruang.

4. Dalam tahun 2065 berlaku peperangan yang amat dahsyat sehingga memusnahkan sebahagian besar muka bumi. Penduduk dunia dalam keadaan ketakutan dan huru-hara. Kerosakan dan kemusnahan harta benda dengan kebakaran di sana- sini. Mayat bergelimpangan bercampur baur dengan bangkai binatang yang mati hangus terbakar. Lukiskan suasana yang menyayat hati dengan memberikan penekanan kepada jalinan dan ruang.

5. Di suatu hari yang cerah dan berangin, kelihatan pemandangan di sebuah sawah padi yang luas terbentang. Warna padi yang mula menguning dan burung-burung yang berterbangan riang dan hinggap pada orang-orangan menambahkan lagi keindahan suasana ini. Lukiskan pemandangan ini dari jarak dekat dengan memfokuskan kepada orang-orangan dan burung-burung itu.

6. Di sebatang anak sungai yang mengalir lesu kelihatan pelbagai jenis kotoran yang mencemari sungai itu. Air yang keruh, sampah sarap dan bahan-bahan lain merosakkan lagi pemandangan sedia ada. Tumbuhan-tumbuhan di sekitarnya juga tidak subur dan mati. Lukiskan suasana ini dengan memberi penekanan kepada pengwujudan ruang hadapan, tengah dan belakang.

0 ulasan: